BankID hos oss

BankID är en elektronisk identitetshandling som du kan använda för att identifiera dig via internet och för att signera uppgifter eller beställningar på Internet hos företag, organisationer och myndigheter.

BankID bygger på en gemensam teknik och de banker som erbjuder tjänsten är Ikano Bank, Handelsbanken, Swedbank och samverkande Sparbanker, Sparbanken Öresund, Sparbanken Syd, Länsförsäkringar Bank, Danske Bank i Sverige och Skandiabanken.

Om du väljer att hämta ut ditt BankID hos oss är det givetvis utan kostnad.

För att beställa ett BankID hos oss krävs följande:

- att du är myndig, har ett svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige.
- att du använder version 7 eller senare av Microsoft Internet Explorer, alternativt Firefox version 3 eller senare.
- att du har senaste version av Java installerat och aktiverat i din webbläsare.
- att du har fått en rekommenderad pinkod från Ikano Bank.
- att Ikano Bank har ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress registrerad.

De sistnämda förutsättningarna kontrolleras automatiskt när du är inloggad i Internetbanken och väljer BankID i menyn första gången.

Hur beställer jag ett BankID?

Du beställer ett BankID genom att logga in i Internetbanken, klicka på BankID-länken och därefter följa anvisningarna.

Hur spärrar jag ett BankID?

För att spärra ett BankID loggar du in i Internetbanken och väljer menyn BankID. Välj det BankID som ska spärras i listan som visas. Vill du spärra ditt BankID via telefon ringer du Kundservice på telefon 0476-88 000, eller Procard på tel 08-695 17 16.

Vill du veta mer om BankID?

På BankID:s hemsida finner du all information om BankID och hur det fungerar.
www.bankid.com