Inloggningsalternativ

BankID eller e-legitimation är det snabbaste sättet att komma åt internetbanken. Nu kan du också enkelt legitimera dig med BankID eller Mobilt BankID när du ringer vår Kundservice. Du kan även signera din ansökan om lån eller sparande med hjälp av BankID eller e-legitimation. Du kan då bli kund direkt och slipper att vänta på att få ansökan och PIN-kod hemskickat. Om du inte har något BankID så skaffar du det snabbt utan kostnad, antingen hos oss eller när du är inloggad på din ordinarie banks internetbank.

Tänk på att ha senaste versionen av Java när du ska logga in eller signera med BankID på vår hemsida.

Din personliga PIN-kod använder du tillsammans med ditt personnummer för att logga in i internetbanken och mobilbanken, samt för att identifiera dig i Kundservice och Talsvar.

Om du inte har någon PIN-kod kan du beställa en ny kod via knappen nedan (mail) eller ringa vår Kundservice på telefon 0476-88 000. Om du vill beställa ny PIN-kod till vår app SKIPP ber vi dig ringa in till vår Kundservice på samma nummer, så hjälper vi dig.

Vad är BankID och e-legitimation?

BankID är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att legitimera dig och signera dina uppgifter hos företag, organisationer och myndigheter. Hos oss på Ikano Bank kan du enkelt logga in med både BankID och Mobilt BankID i Internetbanken.


Så här beställer du BankID på fil

  • Registrera ditt mobilnummer via blankett, skicka den tillsammans med kopia på din ID-handling därefter portofritt till oss. Med hänsyn till banksekretessen behöver du skicka in det skriftligen.
  • Beställ en rekommenderad PIN-kod, antingen ovan eller genom att ringa vår kundservice.
  • Logga in på Internetbanken med din nya kod.
  • Gå till fliken BankID och klicka på ”Beställ BankID”.
  • Säkerställ att din e-post är registrerad under fliken ”Min sida”.
  • Sen är det klart!
I dagsläget kan du endast beställa BankID på fil hos oss och alltså inte Mobilt BankID.

Hur spärrar jag mitt BankID?

  • Logga in i Internetbanken och väljer fliken BankID.
  • Välj det BankID som ska spärras i listan som visas.
  • Du kan också välja att ringa vår Kundservice på telefon 0476-88 000.

Mer information

Mer om BankID

På BankID:s webbplats finner du all information om BankID och hur det fungerar.

Mer om e-legitimation

elegitimation.se finner du all information om e-legitimation och hur det fungerar.

Tyck till
Din vardag