Inloggningsalternativ

BankID är det snabbaste sättet att komma åt internetbanken. Nu kan du också enkelt legitimera dig med BankID eller Mobilt BankID när du ringer vår Kundservice. Du kan även signera din ansökan om lån eller sparande med hjälp av BankID. Om du inte har något BankID så skaffar du det snabbt utan kostnad, antingen hos oss eller när du är inloggad på din ordinarie banks internetbank.

Tänk på att ha senaste versionen av Java när du ska logga in eller signera med BankID på vår hemsida.

Om du har problem att logga in med BankID kan du prova några åtgärder som vi listat i dokumentet nedan.

Vidare till listan med åtgärder >

Din personliga PIN-kod använder du tillsammans med ditt personnummer för att logga in i internetbanken och mobilbanken, samt för att identifiera dig i Kundservice och Talsvar.

Denna inloggningsmetod kommer vi ta bort under 2016 och vi rekommenderar dig därför att beställa Mobilt BankID eller BankID på fil om du inte redan har det.

Vad är BankID och e-legitimation?

BankID är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att legitimera dig och signera dina uppgifter hos företag, organisationer och myndigheter. Hos oss på Ikano Bank kan du enkelt logga in med både BankID och Mobilt BankID i Internetbanken.


Så här beställer du BankID på fil

  • Registrera ditt mobilnummer via blankett, skicka den tillsammans med kopia på din ID-handling därefter portofritt till oss. Med hänsyn till banksekretessen behöver du skicka in det skriftligen.
  • Beställ en rekommenderad PIN-kod, antingen ovan eller genom att ringa vår kundservice.
  • Logga in på Internetbanken med din nya kod.
  • Gå till fliken BankID och klicka på ”Beställ BankID”.
  • Säkerställ att din e-post är registrerad under fliken ”Min sida”.
  • Sen är det klart!
I dagsläget kan du endast beställa BankID på fil hos oss och alltså inte Mobilt BankID.

Hur spärrar jag mitt BankID?

  • Logga in i Internetbanken och väljer fliken BankID.
  • Välj det BankID som ska spärras i listan som visas.
  • Du kan också välja att ringa vår Kundservice på telefon 0476-88 000.

Mer information

Mer om BankID

På BankID:s webbplats finner du all information om BankID och hur det fungerar.

Viktig information till dig som använder PIN-kod för att logga in.

Under 2016 kommer vi ta bort möjligheten att logga in i internetbanken med din personliga PIN-kod, istället behöver du använda BankID eller Mobilt BankID.

Har du redan BankID från oss eller någon annan bank så kan du använda det för att logga in redan nu.

Har du inget BankID eller Mobilt BankID rekommenderar vi att du redan idag går in på internetbanken hos din andra bank och beställer Mobilt BankID eller BankID på fil. Du kan även beställa BankID på fil hos oss. Läs mer om hur du beställer BankID på fil hos oss här.

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.


Tyck till
Din vardag