Hjälp med BankID

Som kund hos oss behöver du ett BankID, detta för att kunna logga in i våra digitalt miljöer eller få hjälp med ärenden via telefon.



Hjälp med felsökning av BankID

Vad är BankID?

BankID är en elektronisk identitetshandling som du använder för att identifiera dig på distans. Du kan också signera uppgifter, dokument eller beställningar på internet hos banker, företag, organisationer och myndigheter.

Tänk på att ditt BankID är personligt, det är bara du som ska använda det. 

Fördelar med BankID som kund 

  • Ansök och signera avtal/tjänster.
  • Bankärenden i internetbanken.
  • Logga in i vår kortapp Skipp.
  • Identifiera dig om du ringer till oss.

Skaffa BankID 

Du skaffar BankID hos din andra bank. 

Du behöver installera BankID säkerhetsprogram på din dator eller ladda ner appen "BankID" i din enhet för att kunna använda tjänsten BankID.

Läs mer på bankid.com

Logga in med Mobilt BankID

  • Fyll i ditt personnummer och klicka på logga in.
  • Öppna ditt Mobila BankID i din enhet.
  • Slå in din personliga BankID kod.
  • Du blir automatiskt inloggad i din webbläsare och kan nu utföra dina bankärenden.

Logga in med BankID på dator

  • Om BankID inte startas automatiskt klicka på "starta BankID-appen".
  • Ange ditt lösenord och klicka på logga in.
  • Du är nu inloggad och kan utföra dina bankärenden.
  •  

felsök

Hjälp med felsökning

  1. Om du har BankID via kort (inloggnings- eller debitkort) måste dosan anslutas via sladd till din dator. Inloggning utan sladd kan fungera utmärkt till den bank som utfärdat ditt BankID men inte på andra externa sidor som t ex Skatteverket eller Försäkringskassan.
  2. Gå in på https://test.bankid.com och testa om ditt BankID fungerar. Om du har problem med inloggning så testa gärna att logga in på en annan extern sida som t ex www.skatteverket.se.
    OBS! Inloggning hos den bank som utfärdat BankID räknas inte som ett giltigt test.
  3. Kontrollera att du har senaste versionen av BankID-säkerhetsprogram installerat på https://install.bankid.com. Om inte, uppdatera programmet och återgå till steg 2.
  4. Har du rätt version på ditt operativsystem? Kontrollera aktuella krav på bankidsupport. Kontrollera sedan vilket operativsystem samt vilken version av webbläsaren du själv använder.
    • Om du uppfyller systemkraven kan du gå vidare till steg 5.
    • Om du inte uppfyller kraven så måste du uppdatera till rätt version innan du går vidare i felsökningen.
  5. Rensa cookies och webbhistorik i din webbläsare. Vi har nedan länkat till respektive supportsida för de vanligaste webbläsarna.
  6. Om problem kvarstår, testa med en annan webbläsare. Om du använder Internet Explorer så testa med t.ex. Firefox eller Chrome istället.