Ikano Bank går med 162 miljoner i vinst

2007-04-10

Ikano Bank fortsätter att gå med vinst även under bankens elfte verksamhetsår. Vinsten ökade till 162 miljoner och affärsvolymen ökade med 11,5 procent till 16 miljarder.

Inlåningen från allmänheten ökade med 14,4 procent till 5,4 miljarder och utlåningen med 8,2 procent till 5,2 miljarder.

Ikanobanken har förbättrat sitt utbud av lån under året. Bland annat har man lanserat ett billån som gjort succé. Till skillnad från konkurrerande billån så måste man inte köpa sin bil hos en bilhandlare för att få låna pengar till en ny eller begagnad bil hos Ikanobanken. Bolån kan numera beviljas på upp till 95 procent av bostadens värde. Dessutom lanserades Ikanobankens eget kreditkort med VISA.

- Vi har ökat takten i produktutvecklingen och förbättrat utbudet av lån under året. Effekterna av detta kommer att bli riktigt synliga under 2007, säger VD Eva Engdahl. Vi har också inlett samarbeten med tre nya partners om säljstödjande finansiering. Det innebär att Ikanobanken nu är en av de ledande aktörerna på kundkort och säljstödjande finansiering inom detaljhandeln.

Nyheter under året
  • Tre nya partners valde Ikanobanken som leverantör av säljstödjande finansieringstjänster: El-Giganten, Team Sportia samt Friskis & Svettis.
  • IKANO Höjdarkonto lanserades och skapade rubriker när räntan sattes av vinnaren i höjdhopp vid EM i Friidrott på Ullevi i Göteborg.
  • IKANO Billån som vänder sig till både begagnat- och nybilsmarknaden lanserades. Lånet kompletterades med bilköpartips och en bilvärderingstjänst på hemsidan. Lånet blev snabbt populärt och har lett till stor efterfrågan.
  • Två aktieindexobligationer lanserades, en för Asien och en för USA.
  • IKANO Banklån (blancolån) har förbättrats under året. Räntan har sänkts och högsta lånebeloppet har höjts till 350 000 kr. Dessutom får kunderna ett lånelöfte som är giltigt i 14 dagar.
  • IKANO Kreditkort med VISA lanserades i slutet på året.
  • IKANO Bolån kan numera beviljas på upp till 95 procent av bostadens värde.